Medlems- och träningsavgifter

Fakturorna på alla våra avgifter skickas ut via ett aviseringsmail genom vårt medlemsregister SportAdmin.

Avgifterna kan betalas via tre olika betalsätt:

• Kortbetalning
  • Fakturabetalning
  • Delbetalning
  • Swishbetalning (nytt)

En administrationsavgift (max 59 kr) per betalning av medlems- och träningsavgiften tillkommer för att täcka transaktionskostnaderna samt det mer automatiserade fakturasystemet där spelaren själv enkelt kan avanmäla sig direkt i mailutskicket eller i medlemsappen om man har valt att sluta. Tänk på att en delbetalning innebär att det kommer att tas en kreditupplysning samt att vid valmöjligheten fakturabetalning eller delbetalning tillkommer en administrativ avgift.  Den nya betalfunktionen infördes säsongen 2020/2021 och har underlättat mycket för kansliet. Ni kan också läsa mer om detta här.

Nacka IBK har i grunden två sorters avgifter, medlemsavgift och träningsavgifter, obligatoriska avgifter för att få delta i vår verksamhet.

En förening är ingenting utan sina medlemmar. Det är medlemmarna i föreningen som har möjligheten att påverka och bidra till föreningens verksamhet.

För att få representera föreningen måste man vara medlem.

Medlemsavgift: 350 kr för samtliga spelare oavsett ålder/nivå. Övriga som önskar bli medlem i föreningen är naturligtvis också välkomna.

Medlemsavgift: 100 kr för våra ledare.

Medlemsavgiften gäller för ett helt verksamhetsår. Innebandyåret pågår mellan 1/7–30/6.

Nacka IBK har beslutat att spelare, oavsett ålder, som är uttagna till våra seniorlag med högst serietillhörighet betalar inte träningsavgift. Medlemsavgiften betalas dock av samtliga spelare och ledare.

Träningsavgifterna baseras på antal träningar i veckan, serieavgifter, domarkostnader, utrustning, ledarersättning samt licensavgifter. I takt med åldersgruppsgtillhörighet ökar kostnaderna per lag och därigenom för föreningen, ex. fler pass i veckan, ökade serieavgifter och domarersättning m.m. vilket innebär att träningsavgifterna stiger.

Träningsavgifter 23/24 (exklusive medlemsavgift)

23/24 avgift
Innebandyskola (Flickor/Pojkar 5–6 år)       1 600
Plantskolan (födda 2007-12)       1 575
Flickor/Pojkar  (7–8 år)       1 575
Flickor/Pojkar  (9–11 år)       1 675
Flickor/Pojkar  (12–16 år)       1 975
Dam-/Herrjunior (17–19 år)       2 175
Senior Herr B       1 775
Senior Herr C       1 625
Senior Dam B       1 425
Veteran       1 425
Seniorer (innebandy +)          300
Tigers          675

* Första året i innebandyskolan får spelaren vid betald faktura en t-shirt samt får välja mellan en klubba eller ett par glasögon.

** Avgifter varierar beroende på antal träningstillfällen, antal serier, kostnader för ledare mm.

För att få delta i seriespel måste medlemsavgift och träningsavgiften vara betald. För föreningens ekonomi är det av viktigt att alla betalar sina avgifter i tid. Utebliven betalning av medlems och träningsavgifter trots påminnelser kan innebära uteslutning ur föreningen. Vi vill påpeka att vi inte är ute efter att stänga av spelare, därför erbjuder vi betalningsplaner och stöd. Viktigt då att man som medlem tar kontakt med föreningen.

Vad ingår i träningsavgiften?

• Hallhyra för träning och match
  • Material (ex mål, bollar, koner och västar)
  • Matchtröjor
  • Avgifter seriespel
  • Avgifter domare
  • Spelarlicens genom Svenska innebandysförbundet (IBIS)
  • Ersättning och utrustning till lagets ledare
  • Utbildningar för ledare och domare
  • Föreningslokal samt cafeteria
  • Kansli inklusive kanslipersonal, administration, trycksaker, kontorsmaterial, mm
  • Representationslag
Ledarersättning
Föreningen har inför säsongen 23/24 beslutat att samtliga lag i föreningen kommer har samma möjlighet och förutsättning att engagera externa tränare/ledare, ex. från vår ungdomsledarakademi. Varje lag i föreningen kommer säsongen 23/24 erhålla en fastställd budget att använda till ersättning för ledare. Laget får avgöra om det ska användas till att arvodera en extern tränare (ex ungdomstränare), rabattera föräldratränare eller för att köpa in ledarutrustning. En budget som justeras i takt med ålder. Respektive lags lagledare informeras om och hanterar detta.

Alla spelare får låna en matchtröja under aktuell säsong.
Efter säsongen lämnas tröjorna tillbaka och tröjor som tappats bort eller t ex är kraftigt nedfläckade bekostas av resp lag eller spelaren själv om tröjorna är personligt utdelade. Kostnad 350 kr/tröja.

Reducerad träningsavgift p g a skada/sjukdom
Delar av träningsavgiften kan återbetalas mot uppvisande av läkarintyg om man missar mer än halva säsongen.
Återbetalningens storlek räknas ut efter hur många månader som är kvar på säsongen från det att läkarintyget lämnats in till kansliet (räknat från augusti).
Spelar man mer än halva säsongen så betalar man full avgift.

Ingen återbetalning av medlems- och träningsavgift sker om man väljer att sluta i klubben.

En förändring till 23/24 är att samtliga lag i föreningen kommer få samma möjlighet och förutsättning att engagera externa tränare/ledare, ex. från vår ungdomsledarakademi. Varje lag i föreningen kommer säsongen 23/24 erhålla en fastställd budget att använda till ersättning för ledare. Laget får avgöra om det ska användas till att arvodera en extern tränare (ex ungdomstränare), rabattera föräldratränare eller för att köpa in ledarutrustning. En budget som justeras i takt med ålder.