VILL DU TESTA PÅ INNEBANDY I NACKA IBK? KLICKA HÄR!
SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
NACKA IBK
Tillsammans för ett positivt Nacka

Lagledarhandboken

 

Lagledarhandbok för Nacka Wallenstam IBK

   

Innehållsförteckning
Syftet med dokumentet

Närvaro - LOKA korten.

Lagregister

Ny spelare -  Övergångsanmälan samt licensierad spelare.

Verksamhetsplanering.

Anmälning till seriespelet

Laget.se.

Bokat.se.

Föräldramöten

Träningar

Matcher

Sekretariat

Domare.

Ekonomi

Materiel

Hur anmäler jag till cuper

Medlemsavgifter och träningsavgifter

Förslag på cuper

Har man frågor?

 

Syftet med dokumentet

Syftet är att snabbt ge en ny lagledare hjälp in i rollen samt stödja lagledaren löpande under säsongen med frågor som dyker upp, ett komplement till andra skrivelser.

 

Nedan finns ett stycke uttaget från Nacka Wallenstam IBK policy gällande ledarrollen.

Ledaren ska:

·        följa Nacka Wallenstam IBK policy.

·        sträva efter en positiv samverkan mellan de olika lagen i Nacka Wallenstam IBK.

·        vara ett föredöme för spelarna i allmänhet.

·        agera på ett bra sätt vid matcher genom att uppträda positivt mot motståndare, domare,funktionärer och publik, bl.a. genom att alltid tacka         motståndare och domare för god match efteråt.

·        instruera och uppmuntra spelarna på ett positivt sätt på både matcher och träning.

·        stödja Stockholms Innebandyförbunds initiativ "Vi lirar sjyst".

·        arbeta för att hålla innebandyn drogfri.

·        tänka på att man representerar Nacka Wallenstam IBK när man är ute på matcher och turneringar.

·        bära Nacka Wallenstam IBK utrustning och kläder när man representerar klubben.

 

Närvaro

Lagledaren är ansvarig för att närvaron fylls i på alla spelare under säsongen i Sportadmin. Det kan vara du som lagledare eller någon av tränarna som fyller i närvaron. Viktigt är att alla som varit med under säsongen finns registrerade, då detta underlag skickas till kommunen som sedan betalar ut en summa/spelare och lag till föreningen. Tänk på att ta upp alla sammankomster där ni träffas, såsom föräldramöten och andra aktiviteter.

 

Lagregister

För administrationen måste ett lagregister över dina spelare upprättas i Sportadmin.se. Inlogg får ni av kansliet. I Sportadmin finns alla personuppgifter och där kommer även lagets matcher finnas vilket gör det lätt att kalla spelare till match.

 

Ny spelare

När en ny spelare kommer till ditt lag så är det en rad saker du måste tänka på:

  • Be spelaren eller föräldrana fylla i "Inträsseanmälan" på www.laget.se/NACKAIBK. Då får kansliet alla uppgifter som behövs.
  • Om spelaren spelaren  kommer från  någon annan förening  behövs övergångsbevis från gamla klubben. Blankett hämtas på www.innebandy.se. Gå till "Tävling och Domare" i vänster kolumn klicka sedan på "Licenser och övergångar".
  • Uppdatera ditt lagregistret, be eventuellt Figge om ett nytt utdrag ur klubben register.
  • Lägg till spelaren i Lokakortet
  • Uppdatera bokat.se med namn och mail adress
  • Uppdatera din egen maillista till föräldrar/spelare
  • Lägg till spelaren i truppen på laget.se, skicka lösenord
  • Skicka info till föräldrarna - Säsongsplanering samt träningsinfo dokument bör skickas med samt info om vilken utrustning som bör köpas in.
  • Se till så att berörd spelare får en matchtröja och införskaffar strumpor och shorts.

 

Verksamhetsplanering

Tillsammans med de övriga tränarna och ledarna bör man ta fram en verksamhets och säsongsplanering förlaget.  Dokumentet bör sedan distribueras till föräldrarna samt spelare exempelvis på föräldramötet under hösten. Ett föräldramöte per termin är brukligt, gärna i början av terminerna. Det som bör tas upp då är bla verksamhetsplaneringen samt ordningsregler, cuper och seriespel.


Anmälning till seriespelet

Meddela kansliet i god tid vilka serier laget tänker deltaga i. Anmälan sköts sedan av kansliet i maj. När tabell räknas hamnar man i seriedivision beroende på placering föregående år.


Hemsida

På Sportadmin.se har alla lag i Nacka Wallenstam IBK en egen lagsida, där kan man som lagledare eller webadmin uppdatera med nyheter, nya spelare, kommande cuper och seriespelet. Login uppgifter som admin fås av Webbmaster. Maila webbmaster@nackaibk.se


Träningar

Så fort ni fått halltiderna, så lägg upp dessa i Sportadmin.se som aktivitet, då kommer de automtiskt in till lagets hemsida i Sportadmin.


Matcher

I slutet av september skickar förbundet ut matchtiderna för seriespelet, du som lagledare/webadmin importerar lagets serie så att alla matcher kommer in i sportadmin. För det fall  man spelar i flera serier är det naturligtvis viktigt att se till  att matcherna inte krockar. Tre matchändring kan göras gratis under ett par veckor efter det att spelprogrammet skickats ut. Mer information om matchändring finns på Stockholms innebandyförbunds webbplats: https://www.innebandy.se/stockholm/ 

 

Uttagningen till matcher bör göras på ett rättvist sätt. Närvaro samt flit under träningarna är en sak att väga in.


Sekretariat

Som hemmalag är du skyldig att ställa upp med ett sekretariat, sekretariatet måste bestå av 2 personer, vanligtvis sköter 1 klockan och 1 matchprotokollet. Domarna kan gå igenom med sekretariatet hur klockan samt hur protokollet förs. Kalla till sekretariatet via matchkallelsen eller följ lagregistret så att alla spelaresföräldrar får möjligheten att sitta i sekretariatet.


Domare

Spelar laget i serie där förbundet inte tillsätter domare så tillsätter laget själv domare/matchledare till hemmamatcherna.  En lista över aktuella domare/matchledare finns .

 

Domararvodet hämtas mot kvitto direkt i cafeterian av respektive domare.


Ekonomi

Traditionell träning och seriespel - betalas av föreningen via träningsavgifter och LOK bidrag. Det är kostnader för spelarlicenser, serieavgifter, årsavgifter till förbund, domararvode, idrottsarvode till tränare, matchtröjor, utbildning och hallhyror.

 

Till sin hjälp bör lagledaren ha en kassör när laget når den ålder då man börjar åka iväg på cuper etc. Det är bra att exempelvis ta in en "lagavgift" om ca 200 kr per spelare och år så att det finns lite pengar i kassan.

Lagspecifika aktiviteter  vilka lagkassan skall täcka:
* Cupavgift.
* Idrottsarvode för tränare vid Cup/Träningsläger.
* Deltagarkort vid Cup.
* Mellanmål, bananer, diverse övriga cuputgifter.
* Hallhyra vid bl.a. Träningsläger.
* Avgift för Matchändringar i Seriespel efter "gratisperioden"
* WO-avgifter.

Materiel

Varje lag får vid uppstart ett grundutbud av materiel via kansliet. Därefter kan man ärva från ett äldre lag eller så köps det in. Inför ny säsong ska lagledaren göra en inventering av befintlig materiel och komplettera i samråd med kansliet. Matchtröjor och målvaktställ är bara till låns och ska återlämnas varje säsongsslut.


Cuper
Hur anmäler jag till cuper och vilka kostnader skall man tänka på?

Att åka på cup är bland det roligaste som finns tycker spelarna i alla fall. Det finns givetvis en hel del att tänka på så att det flyter på smärtfritt. För att slippa göra allt själv kan det vara en god idé att dela uppgifterna på flera ledare eller värva in någon förälder. Det är även bra om man stämmer av med andra lag i föreningen vilka cuper man tänkt åka till. Man kan kanske dela på en buss för att på så sätt hålla kostnaderna nere. Sedan har bägge lagen en riktig hejarklack till finalerna också!

 

Man underlättar även för sig själv genom att kontakta äldre lag och be om råd och tips!

 

Först gäller det naturligtvis att hitta en bra och lämplig cup att åka till. I det skedet är det bra att kolla anmälningsavgiften, det brukar oftast vara rabatt om man anmäler sig före ett visst datum. Ett moment att spara pengar med andra ord. Föreningen står för en lagavgift per lag per säsong.

 

Kostnader som till kommer utöver anmälningsavgiften är deltagarkort i cupen (oftast finns olika alternativ som innefattar allt från ingenting till alla måltider och boende),boende om det inte ingår i deltagarkortet, måltider om inte de ingår i deltagarkortet, resan till cupen, mellis och frukt. Utöver detta är det klokt att ta en liten extra slant för oförutsedda utgifter, 50-100 brukar räcka.Beroende på antalet ledare laget vill betala för skall även den kostnaden fördelas på deltagarna.

 

 Så här kan det se ut per spelare:

  • Deltagarkort, inkl. boende skola och alla måltider:     600:-
  • Resa, del i buss:                                                                 150:-
  • Mellis etc.                                                                             75:-
  • Extra:                                                                                    75:-
  • Del av 1 ledare                                                                  125:-
                                                                                  Totalt:  1225:-

 När laget blir lite äldre kan det vara lockande att åka utomlands på cup. Finland, Norge och Tjeckien har bra turneringar dit svenska lag brukar åka.

 

Kostnadsposterna är i det mesta likadana. Men det kan rekommenderas att istället bo på hotell än i skolsal.

Men ett par saker till är att tänka på.

 

För det första behövs en utlandssanktion från Innebandyförbundet, vilket kan låta lite högtravande men är helt odramatiskt.Blankett finns på deras hemsida under "Turneringar och läger - Spela utomlands". Det står på blanketten att den skall vara förbundet till handa två månader innan. Man är emellertid mycket flexibel så det är aldrig några problem så länge man inte redan har åkt iväg!

 

När man spelar utomlandsmåste man även teckna en tilläggsförsäkring för spelarna via Folksam. Kontakta"Idrottsförsäkringar" via telefon så ordnar de detta. Man skickar in en lista med namn och personnummer. Kostnaden per spelare ligger på ca 75:-. Notera att ingen tilläggsförsäkring behövs för ledarna då förbundets normala försäkring täcker dem.

 

En liten fingervisning omkostnader för utlandet:

  • Finland med båt ca 2500:-
  • Prag  med flyg ca 5500:-
  • Norge med bil ca 3000:-

 Men det finns givetvis billigare alternativ till cuper.

 

I närområdet finns det cuper där man inte behöver övernatta och då blir kostnaderna givetvis lägre. Wintergames i söderort kostar ca 200:-. Då får man emellertid betala mat själv.

 

 Cupförslag

  • Bustercup i Mora, www.bustercup.se
  • Storvreta i Uppsala, www.storvretacupen.se
  • Gothia i Göteborg, www.gothiainnebandycup.se
  • Axa Floorball Cup i Falun, www.axafloorballcup.se
  • TT Cupen i Tyresö, www.ttcupen.se
  • Junior Games i Espoo Finland, www.oilersjuniorgames.com
  • Prague Games i Tjeckien, www.praguegames.cz/en
  • Tigers Cup Drammen (utanför Oslo), tigerscup.nor92.com

  En bra webbplats där man kan hitta aktuella cuper är www.innebandycuper.se.


Medlems- och träningsavgifter 

Kansliet mailar faktura till alla spelare under perioden augusti-september. Dock är det viktigt att lagregistret  i Sportadmin är uppdaterat innan faktureringen görs, vilket är lagledarens uppgift. När lagledaren är klar så bekräftar lagledaren laget i Sportadmin. 

 

Frågor?

Då är man välkommen att kontakta kansli@nackaibk.se.

 

 

 
#nacka_ibk på Instagram
Våra Sponsorer